tisdag, september 27, 2016

v. 38

Vecka 38  blev en jättebra vecka med varierad träning!

Måndag: 30 minuter Roddmaskin
Tisdag: vila
Onsdag: 4,6 km PW
Torsdag: 5 km löpning
Fredag: 4 km löpning + 8 km motionscykel
Lördag: vila
Söndag: 5 km löpning + 60 min tennis

Och vågen visade -0,7 så det fortsätter neråt, vecka efter vecka!

måndag, september 19, 2016

v. 37

Här kommer rapporten för vecka 37

Måndag: vila
Tisdag: 20 min cykel + tennis 60 min
onsdag: 20 min PW
torsdag: 40 min PW
fredag: vila
Lördag: 6,5 timme vandring, 33,3 km
Söndag: vila

Jag och sambon hade barnvakt till Julian i lördags och gav oss t på Roslagsmarchen.
En drygt 3 mil lång vandring längs roslagsleden. Vi åkte en bss till Östanå färjeläge och vandrade därifrån tillbaka till åkersberga, genom skog och mark, över stock och sten! Vi var ute i ca 7 timmar med några stopp längs vägen för lunch och fika. Kanon arrangemang, Nu är kroppen trött!

Bara -0,2 på vågen denna veckan men det känns som mina mskler samlat på sig en del vätska under lördagens vandring så jag hoppas på bättre mins nästa vecka. Men allt minus är minus och jag kan n konstatera att med dagens 76,5 är jag nu nere på totalt -10 kg sen första janari i år!

torsdag, september 15, 2016

Uppdatering!

Vågen startade 1:a Augusti på hemska 83,7 kg.
Idag, 6 veckor senare visar den 76,7.
Jag har alltså tappat 7 kg! Det känns helt suveränt. Det börjar kännas i kroppen, lättare, piggare och kläderna sitter löst!

Jag tränar inte så mycket löpning just nu utan tänkte avvakta tills jag kommit ner på en bra vikt för att springa, jag kände när jag var för tung att kroppen tar för mycket stryk. Så nu tränar jag annat. Massa promenader och styrkeövningar hemma. Och så har jag tecknat upp mig på friskis och börjat köra deras cirkelfys. Huvaligen vad jobbigt! Och kul.

Jag har även tagit upp en gammal hobby igen, tennis! Så roligt. Hade första lektionen i tisdags. Det var så skoj. Och det är bra träning, helt blöt av svett gick jag därifrån med ett leende på läpparna!

Jag är på väg tillbaka!

måndag, september 05, 2016

Minus!

Var ett tag sedan jag uppdaterade. Jag vägde ju in på hemska 83,7 kg när jag startade mitt projekt att gå ner i vikt och komma i form. Det var den 1:a augusti. Nu är det 5:e september så alltså 5 veckor sedan.
Resultatet. Idag visade vågen 78. Så jag har minskat 5,7 kilo på dessa 5 veckor! Jag är jättenöjd med det.
Vad gör jag ?
Jag promenerar massor. Powerwalk, raska promenader, vanliga promenader.
Jag har ett aktivitetsarmband som räknar stegen åt mig. Allra minst 10.000 per dag men jag siktar alltid på minst 15.000 :) så när kvällen är kommen sonen är lagd och armbandet visar mindre, då går jag ut och går tills jag kommer upp i mina steg!

Maten:
Jag testar Paleo kost. Det är jättenekelt och jättegott. Har några böcker som jag tar recept från och lagar. Enkelt förklarat så är det att utesluta pasta, bröd, potatis, ris.. och istället äta mycket grönsaker, ägg, fisk, kyckling.  Det är jättegod mat och det tog inte så lång tid att vänja bort sig med vissa saker.
Jag erkänner att jag ofta saknar att ta en smörgås, men jag ser målet framför mig och jag märker ju resultaten så jag kör på!

Men på grund av att jag minskat så drastiskt på kolhydraterna så orkar jag inte springa så mycket. min kropp behöver kolhydraterna för att springa.
Men jag tänker som så. Jag kör så här tills jag kommer ner till en bra vikt, där jag känner att jag inte är för tung för att springa, och när jag är nere på den vikten så kan jag börja lägga till kolhydrater de dagarna jag springer.
Så till dess kör jag promenader, powerwalk och styrketräning!

torsdag, augusti 18, 2016

-2

-2 kilo sen viktresan startade.
Det går inte så snabbt men eftersom det är en långsiktig satsning känns det helt ok med ett halvt kilo per vecka!
Jag lyckades jogga runt Midnattsloppet i lördags!
Ska försöka få till en träning med IF Linnea snart! Saknar mina klubbkamrater!

måndag, augusti 01, 2016

Skövde 6 timmars och vikt!

Sådär ja. Jag åkte ner till Skövde i helgen på vinst och förlust. Helt otränad för att springa i sex timmar. Men det är det som är så bra med tidsloppen, man springer så länge man orkar sen kan man jogga, gå, krypa eller kliva av banan om man vill. Jag valde att fullfölja och höll mig i rörelse i alla sex timmar. Första två sprang jag på rätt bra tycker jag. Sen tredje timmen joggade jag. De tre sista timmarna blev en blandning av jogg och gång. Jag stannade på 33,7 km vilket jag är väldigt nöjd med med tanke på hur formen är. Eller rättare sagt inte är :)

Idag måndag 1:a augusti är jag tillbaka på jobbet och nu kommer lite rutiner igen efter sommaren.
Jag har åter reggat mig på Viktklubb för att ta tag i sista gravidkilona. Idag vägde jag in på hemska 83,5 kilo. 10 kilo ska bort så jag kan börja springa lite mer normalt igen!

Jag är superpeppad nu och vet att jag kan. Så nu gäller det bara att göra!

Jag gillar Viktklubb för där får man äta allt. Inga förbud. Det handlar om enkel matematik. Kalorier in och kalorier ut. Jag får ett visst antal kalorier jag ska hålla varje dag. Tränar jag får jag mer. Eftersom jag behöver äta mer när jag tränar. Så det är enkelt i teorin. Så nu gäller det bara att göra också! Men jag är som sagt superpeppad så nu ska det gå vägen!

Skövde Ultrafestivalen i helgen gav massa pepp och energi. Det var så härligt att träffa massa underbara löparvänner och tanka motivation. Och jag känner mig nöjd att jag lyckades jogga i 3 hela timmar och sen fortsätta gå ytterligare 3. Lyckades till o med jogga sista 20 minutrarna också!

Blir revansch i Skövde i mars då det är det "vanliga" 6 timmars i den fina parken. Det här med 400 metersbana kändes inte som min grej. Det blev rätt trist i längden.. Förstår inte de som körde 24 och hela 48 timmar!!! Galet!!


tisdag, juni 21, 2016

v. 24 vilovecka

Vecka 24 blev lite ofrivillig vilovecka.

Måndag - Onsdag hade jag så grymt mycket på jobbet så jag varken hann eller orkade springa.
Sen tidigt morgon torsdag tog vi tåget till Göteborg och kom hem sent lördagkväll. Dessa dagar promenerade vi flera timmar varje dag. På söndagen när vi väl var hemma kom jag mig ut på en seg 5km runda.