tisdag, maj 19, 2009

Nya tag och 3-minutersintervaller.

Jahaja nu är varvet över och jag trodde det skulle kännas som en urladdning och att jag skulle vara lite trött på att springa.. men ack så fel jag hade. Det var en nytändning och motivationshöjare som heter duga. Jag fick mersmak och nu när jag lärt mig springa lite längre så vill jag lära mig att springa lite fortare också :)

Stockholms halvmara i september lockar och jag drömmer om att slå min varvstid såklart så det är väl bara sätta fart med träningen igen då :)

Trodde jag skulle vara väldigt trött och sliten idag , bara tre dagar efter varvet så när 3 minuters intervaller stod på schemat var jag lite skeptiskt, men jag tänkte jag får ge det en chans. Men attans. När jag kom till klubben och kände stämningen där blev jag bara tokpeppad. Vi började med uppvärmning, jag Linda och Helena bildade ankare :)
Uppvärmningen gick dock lite snabbare än vad jag brukar köra uppvärmning men det kändes bra ändå!

Sen var det dags för intervallerna. Tidigare när jag kört 500meters intervaller brukar de gå i 5.30 fart ungefär.
Idag körde jag inte efter distans utan efter tid. 4 x 3 minuters intervaller och jag körde 2 minuters vila mellan för att få ner pulsen.
Hör och häpna vad förvånad jag blev när första intervallen gick i 4.50 tempo, lite väl snabbt så nästa gick lite saktare på 4.55 sen gick sista två i 5.05
Men attans alltså vilken fart, för att vara jag!
Jag har aldrig sprungit så snabba intervaller, och detta tre dagar efter ett halvmarathon!
Men jag känner hur hela jag är peppad och kroppen älskar träningen och svarar jättebra. Nog fasen var det jobbigt på intervallerna och jag fick verkligen ta ut mig, men det är väl det som är meningen med intervallerna så det var bara köra på. Skönt att känna att jag faktiskt kan få upp lite fart i kroppen!

Sträcka - Distans - Tid - Snitttid
Uppjogg - 4,41 km - 29:07 - 6,36 min/km
första - 589 m - 02:54 - 4,55 min/km
andra - 601 m - 02:57 - 4,55 min/km
tredje - 595 m - 03:01 - 5,04 min/km
fjärde - 590 m - 02:59 - 5,03 min/km
Nerjogg - 1,38 km - 09:11 - 6,39 min/km

TOTALT:
Distans: 8,17 km
Tid: 50:09
Snitt: 6:09 min/km

Måste lära mig intervallfunktionerna på garmin så jag inte får så ojämna tider.

6 kommentarer:

gullfot sa...

Vad roligt att höra om nytändningen!!
Och förbaskat sjyssta intervaller. Det skall bli mycket, mycket spännande att se vad det blir i höst på halvmaran - jag tror du kommer att tokskrälla! :-)

Anonym sa...

Vad bra fart hade du!!
Vi fixar lätt en bättre tid i september!! :)

Kram.

Jossan sa...

Fredrika
Jag vill inte bygga upp för höga förväntningar heller utan kommer träna på så gott jag kan. Sen är det klart att jag hoppas på att kapa rätt mycket tid på nästa halvmara.

Coyntha
Vi får träna duktig i sommar så ska det nog gå bra! Kram

Tobias sa...

Kul att läsa om dina förbättringar.

Själv använder jag "lap pace"(vet inte vad det svenska begreppet är) på min garmin när jag kör intervaller, då ser jag hela tiden vilken km-tid jag har på nuvarande sträcka, mycket praktiskt och gör det ganska enkelt att hålla jämna tider.

MarathonMia sa...

Tummen upp för en strålande Jossan som kommit över den HÖGA tröskeln.

Anonym sa...

Vad kul att läsa! Jag har samma känsla, att plötsligt börjar det lossna och man vågar springa snabbare. Vi ses på träning!
Ingrid