fredag, september 15, 2023

Sporadiskt bloggande

 Ja det har varit väldigt sporadiskt och bitvis tomt här på bloggen men jag ska blåsa liv i den nu tänkte jag. Inte för att jag tror att jag har någon som fortfarande läser den utan mer för min egen skull som en dagbok över träning och så. Typ :)

Jag har haft ett tufft år bakom mig och lyckades med nöd och näppe lufsa mig igenom Göteborgsvarvet i maj på 3,01 det är ingen skön siffra att se och inte i närheten av vad jag ville prestera. Men men man får ta det för vad det är, anpassa efter sina förutsättningar och göra sitt bästa. 

I april bestämde jag mig för att jag behövde testa nåt nytt för att få till lite förändring i min träning så jag signade på på Coaching igen. Denna gången med löpcoach Peppe.

Det funkar jättebra, jag får personliga pass i bra variation och jag har känt bara på dessa månader att kroppen svarat bra på träningen och jag ser en positiv utveckling. 

Jag har tränat på bra april till september. 3-4 pass varje vecka och många långpass.

Målet, ja maran då.. ska stå på startlinjen i Berlin nästa helg! NÄSTA HELG!! det känns helt galet. 

Jag vet att jag har sprungit mycket, jag har gjort mina pass, jag har kört mina långpass i ur och skur, mycket regnpass denna sommar. Men jag känner mig inte redo, inte alls. Det känns som det kommer bli en pina!! 

Jag är för tung. :( 
Det spelar ingen roll hur mycket jag springer och sköter min kost, vikten går inte ner :( Jag ligger på stadiga 82-83 kilo vad jag än gör. Har sprunigt 30-40-50 km varje vecka i sommar, jag följer kostrekommendationer och undviker skräpmat och godis, ändå håller kroppen hårt i kilona. Och det gör mig tung, benen är som tunga stockar. Det är jobbigt för knän, höfter och rygg. Så jag kan inte springa snabbt. Och det är här min största oro kommer in, att inte hinna inom utsatt tid. Så sjukt pinsamt att åka till Berlin och fastna på repet.. det får bara inte hända! Jag kommer kämpa, jag kommer gråta, jag kommer göra mitt allra yttersta för att inte fastna i repet. Jag VILL verkligen ta mig i mål och ha den medaljen!

Sen måste jag på allvar börja utreda vad som är fel med min kropp. Det kan ju inte vara rimligt att väga så mycket när man ändå springer så mycket som jag gör, eller ? 

Nåväl, jag kämpar på. En dag i taget. 

I söndags sprang jag sista långpasset innan maran. Det blev 22,5 kilometer som skulle vara lugna men blev ett sjukt jobbigt pass då jag inte riktigt hade rekat banan :) jag tog tåget till Mörby och sprang hem. Jösses vad mycket backar längs vägen, jag samlade in 595 höjdmeter så det blev inget lugnt långpass direkt. Men det kommer kännas skönt i Berlin då som är helt platt :)

Igår kväll stod en mil distans på schemat, med fartökning sista 4. Det gick jättebra, ett väldigt bra pass. Fartökningen kändes kanonbra!

Idag vilodag, imorgon backintervaller. Sen börjar vilan.. bara 50 min lätt på söndag.


Inga kommentarer: