fredag, maj 27, 2022

Sätta nya mål!

 Det är jättesvårt att sätta nya mål tycker jag nuförtiden.

Då för 10-15 år sen när jag sprang mycket mer, längre och snabbare tyckte jag att jag alltid hade nya mål direkt efter utsatta lopp var klara, så laddade jag om och tränade till nästa osv.

Nu har det blivit omstart på omstart och nu när jag äntligen är igång och springer regelbundet har jag svårt med att sätta mål tycker jag. Vet inte riktigt varför, om det är motivationen som brister eller om det är för att alla mina gamla PB känns så avlägsna liksom. 

Jag är numer 2 barnsförälder med betydligt mindre tid till att träna och 10 kg extra på kroppen, som sitter som berget och bara inte vill försvinna hur mycket jag än försöker. 
Så att komma tillbaka till mina gamla PB känns som väldigt orimliga mål i dagsläget och det känns lite underligt att sätta mål som är sämre än PB liksom.. jag vet inte.  Jag vill springa, jag mår bra av det, jag älskar det! Och jag älskar att springa lopp! Den känslan är svårslagen. Men det är just nu svårt med målbilden.

Jag vet att jag vill springa marathon igen, och så småningom Ultra. Samtidigt vill jag bli snabbare på milen och halvmaran. Jag vet ju att det är väldigt svårt att träna till alla distanser samtidigt.. men jag kan liksom inte välja vad jag vill satsa på. 

Den glädje jag kände när jag sprang in på slottsskogens arena förra lördagen.. wow.. gåshud.. Hela kroppen längtar efter att få göra det igen.  Men vilka lopp ska jag springa, och hur långa ? 

Ska jag satsa på att bli snabbare på de korta distanserna först och se gå på de längre, eller ska jag strunta i snabbheten och istället fokusera på att öka distanser.. Jag vet ju att jag klarar att springa långt om jag springer sakta.. 

Mycket att fundera på inför hösten. Men en sak i taget. Medaljen från varvet hänger i hyllan i hallen och påminner mig varje dag om att jag är på väg tillbaka. 

Efter att ha träffat klubbkamrater i lördags efter varvet så är jag så sugen att börja träna med klubben igen. Kanske dags att ta tag i det. Köra riktig kvaliteträning med klubben och få upp lite tempo i kroppen och lite motivation och pepp! Samtidigt är jag livrädd att göra det.. huvaligen.. springa där med de snabbisarna, jag kommer inte hänga med på uppvärmingen ens .. nåväl.. en sak i taget. Om jag ska göra det så blir det efter sommaren och då hinner jag träna lite mer först :)

För alltid IF Linnéa i mitt hjärta!


Inga kommentarer: