måndag, januari 24, 2022

18,1 km

 Ja så  långt var gårdagens långpass med TSM. Jag sprang med 4.45-gruppen och orkade hela vägen runt! Jag har ju varit beredd att byta ner till 5-timmars gruppen nu senaste veckorna när det börjar bli långt, men så länge jag orkar tänker jag haka på 4.45.

Igår var det väldigt varierande underlag vilket gjorde det lite klurigt. Bitivs is, bitivs 2-3 cm snömodd och bitvis bar asfalt. Jag velade länge innan jag bestämde mig för att ta dubbskorna. När det var is och modd var jag glad att jag hade dem. Men på de längre partierna med barmark var det lite jobbigt. Det blir lite stötigt och konstigt med dubbar på bar asfalt tycker jag.

Man borde ha ett par skor med en knapp man kan trycka på o fälla in dubbarna när det blir barmark :)

Nåväl. första milen kändes helt ok, jag kände mig pigg o glad och hade inga svårigheter att hänga med. Sen blir man ju tröttare och det var en del backar på tillbakavägen som ställde till det lite med orken men jag kämpade på. Sista 2 km var riktigt kämpiga ändå. Men bara bita ihop och ösa. Ända in i mål kom jag och klockan landade på 18,1 km. Snitt tempo 7.20 min/km och då är det inräknat 4 st gå-dricka-pauser.

Var 4,e kilometer tar vi ca 1 minut där vi går så att man får chansen att fylla på med dricka och ev. energi. Ibland blir det även lite gåbacke om det är riktigt brant.

Enda gången jag pausar klockan är när vi blir ståendes vid rödljus inne i stan. I övrigt låter jag klockan rulla. 

Nästa vecka ökar vi ytterligare, så då väntar 19 kilometer! Det känns i kroppen att det börjar bli långt. Men så bra att vänja kroppen vid att arbeta länge. Det behövs ju om man ska klara maran!!

Inga kommentarer: