måndag, maj 03, 2021

Börjar bli dags att öka lite distanser!

 Ja nu har jag ägnat förra året åt att komma tillbaka i form, vänja kroppen vid träning, få in rutiner. Springa 3-4 pass varje vecka, gå ner sista gravidkilona och öka farten lite. under 2019 började jag jogga runt i 8.30 fart och segade mig runt. under 2020 började jag med Coach Kenths hjälp få tillbaka bra rutiner, kvalitepass och fokus. Så det har blivit mycket löpteknik och intervaller för att få till bättre steg och öka farten igen. Nu är jag nästan tillbaka i tempo där jag var innan barnen. Inte riktigt men nästan. Intervallerna går strax under 6.00-tempo och jag har sänkt ut och jogga tempot från 8.30 till 7-7.20

Det börjar dock bli dags att öka distanserna också. Jag har ju halvmaran som mål till hösten. Göteborgsvarvet i september om det blir av. Men jag har bestämt att om det inte blir av i fyskiskt format så kommer jag köra mitt eget varv här hemma. Jag behöver målet att träna mot.

Så ja det börjar bli dags att även fokusera lite på att öka distanserna. 

Igår gav jag mig ut på ett lättdistanspass för att känna av knät. Hade inte bestämt nån längd innan utan körde på känsla. Kände inte av knäet alls när jag sprang i bekväm fart.

Låg o tuffade på i 7.15-tempo och det kändes som ett riktigt bra långpasstempo. Valde att bryta efter 9 km då jag inte ville chocka kroppen som inte är van vid långa pass eller sätta press på knäet som jag kände av tidigare i veckan. Men jag var inte särskilt trött och hade kunnat tuffa på ett par km till utan problem. 
Så det känns som det kan vara ett bra tempo att börja bygga mina långpass på inför sommaren så får vi se var det leder. 

distans: 9,12

Tid: 1,07,27

snitt: 7.23 min/km

1 kommentar:

ingmarie Nilsson sa...

Kul att det går framåt!