måndag, april 12, 2021

Bra vecka och nytt PB på 5 km

Bra vecka som gått.

Måndag: Promenad och Yoga
Tisdag: Skogslöpning 6,14 km
Onsdag: Intervaller totalt 7,4 km
Torsdag: Promenad och Yoga
Fredag: Promenad
Lördag: Kungsbroloppet 5 km + 2km upp o nerjogg och Yoga
Söndag: promenad
totalt: 20,56 km löpning 

Kungsbroloppet Digitalt.
Lite tråkigt att springa lopp själv, jag saknar folket, publiken, målgången ja känslan. Men bättre än inget så när chansen kom att utmana mig på 5 km så tog jag den. Jag brukar ju köra testlopp om 5 km lite då o då för att stämma av formen så det passade bra. 
Jag valde att springa på banan för att ha samma förutsättningar som mina testlopp. Det var 5 grader, lite mulet o soligt om vartannat o en del kastvindar men ändå helt ok. 
Jag öppnade första km i 6.04 fart, lite för snabbt kände jag o sackade lite på andra. Försökte hålla tempot runt 6.20 hela vägen men blev lite ojämt, ena långsidan av banan hade hemsk motvind så då blev det tungt. Men så fick jag lite skjuts på andra långsidan istället. Sprang i mål på 31.36 och det är med råge PB sen långt innan barnen.
När jag sprang som mest under 2009-2012 så sprang jag sällan så korta lopp som 5 km utan satsade på längre distanser så jag försökte sällan maxa på 5an. Men hittade ett resultat från Bellmanstafetten 2010 på 29.33 det är det snabbaste jag har registrerat på 5 km. I övrigt låg jag mellan 32 och 35 minuter på mina 5 km lopp.
Så 31.36 står sig ruskigt bra , senaste gången jag sprang ett 5 km lopp innan barnen var Bellmanstafetten 2013 på 32.30. 
Efter barnen gjorde jag vårruset på 39 minuter.. 

Så jag kan inte vara annat än jättenöjd med 31.36 just nu!

Inga kommentarer: