måndag, november 02, 2020

2-minuters intervaller

 På söndagens morgon stod jag redo på IP och drog igång totalt 12 x 2 minuters intervaller! Det är ett tufft pass. Och tuffare blev det av den hårda vinden. Ena långsidan av IP var som att springa in i en vägg och det var riktigt tufft att hålla tempot! Men jag kämpade mig igenom intervall efter intervall. Kanske något saktare än  jag hade planer på men det var bara att gilla läget. 

Till saken hör också att jag har enorma PMS besvär nu. Jag har aldrig tidigare haft särskilt jobbigt. Jag brukar ha mensvärk och ont i ryggen typ. 

Men senaste tiden har det blivit helt annorlunda. Jag har ont i hela kroppen, lederna värker, Tuttarna känns som de ska explodera! Jag har ont i huvudet och humöret åker berg o dal bana. Detta håller i sig i typ en vecka innan mensen kommer. Ibland kan jag riktigt känna hormonerna rusa i kroppen. Jag kan bli blixtarg på ett par sekunder. På barnen, på maken.. sen  blir jag ledsen och så otroligt trött..

inte optimala förutsättningar för att springa heller, men jag mår ändå alltid lite bättre efter passet så jag kör på även om det kanske inte blev perfekta intervaller så hjälpte de måendet.

Jag undrar om det är för att jag blir äldre som det ändras så i kroppen? Kan jag vara på väg in i övergångsåldern redan? är det såhär det känns? jag har ingen aning. Jag är ju "bara" 42 men det kan tydligen börja tidigt för vissa. 

Jag tror jag ska leta efter lite info om det här med träning för kvinnor i den här perioden. För det är klart att det påverkar. Jag känner mig annorlunda i hela kroppen.

Nån läsare med erfarenhet får gärna dela med sig.


3 kommentarer:

ingmarie Nilsson sa...

En del har extremt lång meno-paus. Min var dock över på typ ett halvår. Men jag var över 50. Det låter mer som du har ett östrogen-överskott.
Kosten är jätteviktig. Undvik socker, hel/halvfabrikat, mjölkprodukter, koffein, choklad och ev även gluten.Ren soja kan störa men ex tofu brukar vara ok. Sömn är viktigt liksom att undvika stress. Träna är ett måste. Helst varierat. Ta gärna extra b-vitaminer (särskilt B6) , magnesium, D, E, zink, probiotika och essentiella fettsyror.

Hoppas det kan vara till lite hjälp!Jag har god hjälp av en kinesiolog. Läkarna har jag tyvärr inget förtroende för. Åtminstone inte på min VC... :-(

Josefine sa...

Ingmarie, vad betyder det att man har östrogen-överskott ? Känns som jag behöver läsa på lite. Det känns så nytt allting för mig. Det har börjat nu senaste 2-3 månaderna med dessa besvär och det är verkligen jättejobbigt. Socker och choklad undviker jag av helt andra anledningar :) kaffe dricker jag ju förstås med mjölk i. halv/helfabrikat äter vi sällan då vi tycker om att laga mat från grunden.
Vitaminer kanske jag behöver se över. Jag var till VC och tog massa blodprover men de säger att jag inte har brist på nåt men det kanske hjälper ändå att ta lite extra. Tränar gör jag ju löpning och styrka och promenader varje dag.
Sömn går i vågor med småbarn hemma men börjar bli mer o mer stabilt nu när yngsta närmar sig 3.
stort tack för din input!

ingmarie Nilsson sa...

Det betyder kortfattat att man har för mycket östrogen i förhållande till progersteron. Jag vet inte alls om det är så men dina symtom liknar det. Kanske gå till en gynekolog?
Tyvärr är sjukvården inte alltid varken intresserade eller kunniga men det finns såklart undantag!De kollar inte ex D om du inte specifikt ber om det. Liksom B, hormoner, zink och fettsyror.
Ge inte upp!