måndag, april 28, 2014

v. 17 och Womans Health Halvmarathon

Vecka 17 blev en rätt bra träningsvecka tycker jag nog.

Måndag: 8 km kvällsrunda
Tisdag: 10,63 km, 500metersintervaller med IF Linnéa
Onsdag: 45 min styrka med PT-Jocke
Torsdag: Vilodag
Fredag: Vilodag
Lördag: 21,1 km Womans Health halvmarathon
Söndag: 7,8 km återhätmningsjogg
Totalt: 47,53 km
Womans health halvmarathon


Det var strålande vårväder, gassande sol och underbar stämning.
Jag valde solklart korta tajts och linne. Förstår mig inte på de tjejer som sprang i långa tajts, tröjor OCH jackor!! Huvaligen vad varmt, jag skulle koka bort!! Men alla är vi olika :)

Min plan för loppet var att gå ut i 6.30-6.40 tempo och försöka ligga så jämnt som möjligt hela loppet och öva på denna tänkta marathonfart.
Men det var svårt i början. Det var riktigt trångt då vi sprang på cykel och gångbanor bara, så det var i princip omöjligt att springa om och få upp nån fart från start. Första 2-3 km kändes enormt sega och jag tappade både fart och humör kände jag.
Men jag försökte att slå bort de negativa tankarna och se detta som ett långpass och träning inför marathon.
Det lättade upp efter ett par km så det gick lite lättare att hålla uppe farten.
Det var lite trixig bana, backigare än jag trott men naturskönt helt klart. Väldigt folktomt på vissa ställen och jag saknade min mp3 spelare. Jag valde att inte ta den med eftersom jag aldrig har musik på lopp då jag brukar njuta av det som händer runtomkring, men på detta lopp hände inte så mycket.

Jag tuffade på och försökte hålla mig runt 6.40 men det blev allt möjligt blandat från 6.20 till 7.00.

När jag kom in i slutet på andra varvet och bara hade extraslingan kvar, det vill säga ca 4 km så hade jag börjat känna mig trött och det gick inte så jättefort, men jag sprang om många vilket höjde humöret. Sen stod Micke där och fotade lite och började springa med mig. Det var bra, sällskapet piggade upp och han drog upp farten lite och pacade mig sista kilometrarna in i mål.

Målet var under 2.25 och kanske helst ner mot 2.20
Men det blev 2.23.22 så jag får vara nöjd med den insatsen, det är godkänt :) Min tredje snabbaste halvmara faktiskt.

Det blev lite ojämna km-tider trots mitt försök att springa jämt. Enligt resultatlistan så plockade jag nästan 100 placeringar sista 5 kilometrarna så det känns ju bra.

1km - 6.51
2km - 6.42
3km - 6.49
4km - 6.24
5km - 6.24
6km - 6.17
7km - 6.55
8km - 6.30
9km - 6.16
10km - 6.35
11km - 6.41
12km - 7.08
13km - 6.48
14 km - 6.57
15 km - 6.50
16km - 7.01
17km - 6.58
18km - 6.34
19km - 6.11
20km - 6.35
21km 6.51

Jag känner mig nöjd med dagen och framförallt över att jag inte var slutkörd när jag kom i mål, jag hade kunnat mala på ett tag till. Och dagen efter inga känningar alls. Knappt ens träningsvärk! Det tar jag som ett gott tecken om nåt! Att kunna klämma en halvmara utan att vara sliten. Det bådar gott inför maran. På söndagen blev det en återhämtningsjogg på nästan 8 km helt utan besvär!

Inga kommentarer: