fredag, juli 16, 2021

Improviserade intervaller i kvalmig värme

 Ja värmeböljan har helt klart slagit till och verkar hålla sig kvar. 

Jag har väldigt svårt att springa när det är så extremt varmt, orken tryter snabbt, pulsen blir väldigt hög och hela kroppen känns trött och sliten. Så det blir lite mindre löpning än vanligt just nu. För jag känner att det sliter mer än det ger faktiskt. Däremot promenerar jag massor varje dag för att hålla igång benen och snittar 13tusen steg om dagen. Samt kör mina styrketräningspass. 

Igår kväll skulle jag ut på en promenad vid åttatiden. Termometern visade fortfarande 30 grader i skuggan.. galet varmt för att vara kvällstid. Men jag började gå, skulle gå förbi IP men blev inspirerad när jag såg två killar peppar varandra på banorna. 


Så jag svängde in på banan och körde lite spontana improviserade intervaller. Hade ju inget inprogrammerat pass i klockan eftersom jag inte hade planerat att springa intervaller. Men jag bestämde mig för att testa 2 minuters intervaller. Efter 2 stycken insåg jag dock att det var lite för långa för att hålla farten i värmen så jag bytte ner mig till 1 minuters. Och det gick bra. Körde 15 st 1 minuters intervaller i 5.20-5.30-tempo. Med 1 minut gåvila mellan för att få ner pulsen.

Inte det snabbaste och mest effektiva intervallpasset jag kört men jag är jättenöjd att jag fick till det ändå trots den tryckande värmen.


Inga kommentarer: