måndag, oktober 10, 2016

v.40 , bra vecka, tankar, nytt jobb.. osv..

Måndag: vila
Tisdag: 60 min tennis
Onsdag: 60 min löpning
Torsdag: 60 min PW
Fredag: vila
Lördag: 42 min löpning, intervaller
Söndag: 50 min gym

Känns som en bra vecka. Jag börjar öka intensiteten. Försöker öka distanserna lite med löpningen och har börjat lägga in lite intervaller och så får gymet lite besök igen. Jag måste variera träningen det mår min kropp bäst av.

Vågen visade 74,0 idag. Så det är -1,2 sen förra veckan. Nu har jag snart gått ner hela 10 kg sen första augusti! 83,7 visade vågen då. Mot 74 idag! Heja mig! Fan vad jag är bra :) Lite egenpepp behövs ibland och jag tycker att jag sköter mig bra!

Och går jag tillbaka lite till. I mars 2015 föddes min son. En vecka efter han var född vägde jag hela 95 kg. Alla sa till mig att det skulle rinna av mig när jag ammade. Men i september, ett halvår senare vägde jag fortfarande 93. Så inget rinnande fett där inte.

Det var i september förra året som jag kände att jag måste göra nåt. Då var sonen som sagt ett halvår och ingen aktivitet på vågen. Då började vi köra viktväktarna hemma och från september till december gick jag ner från 92 till 86.

Sen kom våren och en superstressig period på jobbet, jag blev stressad, mådde dåligt och orkade inte träna och att ta hand om mig själv var inte prio. Så i Augusti vägde jag in mig på 83,7 och bestämde att nä nu är det dags att ta hand om mig. Jag vill må bra, jag förtjänar det. Och fokus har legat på bra mat och att prioritera att hinna med träning. Det är inte lätt när man är familj. Sambon vill också hinna träna, vi arbetar båda heltid, sonen har börjat dagis, det ska lämnas och hämtas och så ska man hinna umgås som familj och allt det där. Men vi börjar komma in i rutiner och hitta ett schema som passar oss.

Nu jobbar jag dessutom sista veckan på det här jobbet.. efter 12 år är det dags att gå vidare.. Jag är så glad , det har varit många stressiga år och jag har kännt mig enormt utnyttjad och så många gånger nosat på väggen.. huva.. Men samtidigt nervös. Jag ska börja nytt jobb! Gulp. Massa nya saker att lära sig, nya system, nya rutiner.. och tänk om jag inte kommer hinna träna..

Oxelösund
På lördag ska jag åka till Oxelösund. Det är ett 6 timmars där. Det är ett sätt för mig att få lite egen tid iväg från familjen. Missförstå mig inte, det är inte så att jag vill slippa familjen, jag älskar dem! Men ibland behöver man ju egen tid och för mig blir det oftast genom träning. Jag är ju egentligen inte tränad för att springa i 6 timmar! Det vet jag om, jag har ju precis kommit upp i nivån att jag klarar att springa 1 timme utan att stanna. Men jag åker dit utan särskild press och utan höga mål. Jag åker dit för att testa kroppen, för att få ett bra träningspass, för att få umgås med lite löparnördar! För att träffa supertrevliga Jan-Erik! Och för att peppa mig själv. Jag trivs ju bra när jag får springa. Och det är ju en av anledningarna att jag kämpar med vikten, för att jag vill orka springa marathon och Ultra igen! Så nej jag har ingen ambition att springa marathon på lördag, det har jag inte kapacitet för i dagsläget. Men kanske kunna hamna nånstanns mellan 3-4 mil ändå.. vi får väl se helt enkelt.
Jag kommer springa, jogga, gå och bara ha kul och försöka att inte titta på vare sig klocka eller tvn när mans pringer förbi varvningen. Jag ska njuta av egen tid och umgås med trevliga människor. Sen vad det blir för siffra i protokollet är inte viktigt denna gången.

Mer långsiktigt mål är Skövde 6 timmars i Mars 2017. Då har jag som mål att komma upp i marathon igen! Men det är ju hela 5 månader kvar dit.. oceaner av tid :)

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej. Vad glad jag blev av att läsa ditt inlägg! Grattis! Du måste bra så bra!
Bra tänkt om 6h på lördag! Njut och ha det kul!
kram